19 oktober 2011

Sexualkunskap (jag vet, mycket text och inga bilder)

På tisdagen var jag själv i slumskolan i Badda. Det skulle minsann inte bli någon vanlig dag i mitt liv. Jag skulle hålla i en lektion med sexualkunskap för första gången! Tove hade gett mig en "The Human Body"- anatomibok på engelska för barn att visa för barnen i skolan. 

Jag började med att bläddra i boken och vi pratade om hjärtat, hur det slår och varför, blodet, nerverna, känseln, ögat, mag-och tarmkanalen och visade tillhörande bilder och frågade om de visste vad det var på bilderna. Ja, det visste dom, till stor del. Hade väl lite svårt med hur nerverna satt, men de sitter "all over your body" sa jag. 

Till sist kom  reproduktionsorganen. Det var en bild på en livmoder och jag frågade om de visste vad det var, det visste de inte. Så jag berättade. Typ allt. Jag berättade om hur en kvinna ser ut och hur en man ser ut. Hur barn blir till, befruktning. Varför en tjej får mens. Att ett barn blir till av att ett egg och en sperm mix. Var äggen kommer ifrån och var spermierna kommer ifrån. Och om de inte mix så blir det mens. Hur länge det är normalt att ha mens, mellan vilka åldrar man har det. 

Och så pratade vi om äktenskap. Tjejerna vill gifta sig när de är runt 25 och är klara med studierna. Föräldrarna vill tidigare. Som jag förstod det vill föräldrarna att tjejerna ska gifta sig för att då kan deras make betala deras utbildning. B-deshs lag säger att ingen får gifta sig förrän de är 18 år. Men tjejerna visste en del som hade gifts sig/gifts bort tidigare.

De verkade väldigt intresserade och hade många frågor vilket gjorde mig glad!

Två roliga grejer som hände: 
En tjej frågade hur man gör för att inte bli gravid så jag berättade om kondomer och p-piller. Tjejerna fnittrade ganska mycket när jag berättade om kondomer. De fnittrade ganska mycket så fort ordet penis nämndes.
Roligt o roligt: men Hashi (läraren) tyckte att sjutton år var väldigt sent för en tjej att få mens. Så jag berättade att det är ovanligt men helt normalt. Hon hade läst att i det var normalare i kallare länder, som till exempel Sverige. I Bangladesh får tjejer mens tidigare eftersom det är ett väldigt varmt land. Hon menade att man mognar tidigare i ett varmt land. Jag har faktiskt ingen aning hur det ligger till. 

Det var det! Två väldigt roliga timmar.

3 kommentarer:

  1. Det låter som att du skall bli barnmorska, Nina! ;-))

    SvaraRadera
  2. Så spännande och roligt det låter!

    SvaraRadera
  3. fan vad grymt att du höll i egen lektion! och det låter som att dom lärde sej mycket av dej. en får kanske repetera lite och ta det igen, lite i taget, för det är nog mycket info på en gång, allt från shit ska det blöda från mej en gång i månaden i 35 år, till shit var köper jag kondomer, och shit är jag man eller kvinna? osv.
    kram amelie

    SvaraRadera