5 oktober 2011

Durga

Igår var på festival med en kvinnogrupp från British High Commision. Festivalen heter Durga Puja och är till för att fira gudinnan Durga. Ordet Puja betyder ungefär festival. Vi var cirka tio stycken som åkte dit. Jag delade bil med en australiensk kvinna och en Nya Zeelandsk kvinna. Det var ganska svårt att förstå vad dom sa men det gick bra ändå!

Massa folk inne i templet. Där fanns tak men inga exakta väggar.
     Här är vår guide, Mr. Debnath. Han är sjäv hindu. Han berättade att 35-40% av besökarna vid templet under den här högtiden (som varar i ungefär en vecka) är muslimer, lika nyfikna som oss.

Altaret. Avbilden i mitten är Durga, hon har tio armar. 

 Elena, till höger, arrangerade utflykten. Från korgen som hon och guiden håller i delades det ut en massa blomblad till alla. 
Gula fina blomblad. 
 Guden Ganesh till vänster som hinduerna ber till för framgång. Lakshmi till höger som de ber till för rikedom.
Med blommorna som vi fick skulle vi kupa våra händer och sen repetera vad den här hinduiska prästen sa för att bli välsignade. Det var nån bön på sanskrit. Han log hela tiden!

 Efter bönen fick alla nått slags sockervatten, av prästen, att först svälja och sen dra över huvudet. Jag svalde inte det men drog det över huvudet.


Blommorna la vi tillbaka på ett fat som de la framför en avbild av Durga. 

 Efter the blessing gick vi till ett annat tempel. Där var mycket rökelser och ljus. Templet är 800 år gammalt. 

 Vi var tvungna att vara barfota. Här ser ni mina välpedikyrerade fossingar. 
Ni ser ni också skarfen som tillhör salwar kameezen. 

Sen satt vi och fick lite mat och drack te i ungefär en timme på guidens kontor. Diiiirekt efter jag hade ätit och druckit färdigt kände jag mig lite konstig i magen... 
Den här mannen såg vi när vi gick tillbaka till våra bilar. 
Han gick på styltor och var allmänt exentrisk. 

Sen åkte jag och de två kvinnorna, som jag hade suttit i bilen, med till International Club, som dom tillhör och åt pasta bolognese och tog ett otroligt efterlängtat dopp i poolen. Efteråt fick jag skjuts tillbaka hem. Jag kom hem vid fem-tiden, åt lite, tittade på Föräldrafällan och sen somnade jag halv tio.


1 kommentar:

  1. Hello! Jag har ju inte ditt nr kom jag på, du kanske kan maila det till mig?:) Så skriver här istället. Jag kände mig lite tveksam på tennisen för jag visste inte vad R hade för planer för imorgon, vi hade pratat om lite olika, men nu ville han mest slappa så jag är gärna med på tennis vilken dag som helst:) Bokade du någon tid för imorgon? :)
    karin.olofsson86@gmail.com

    SvaraRadera