13 oktober 2011

Andra gången i Gabtoli

Idag var jag och min franska vän Anne på skolan i Gabtoli. Anne pratade med en av lärarna och jag var med en annan lärare som hade engelska i en klass två. De översatte meningar från bengali till engelska. Bengalerna har ofta problem med uttalet. De säger ofta p istället för f och b istället för v. Have blir habe och five o'clock bli pibe o'clock. 

Idag i klassen lärde jag de hur man uttalar bokstaven h på engelska. De klarar det i ord men att bara säga bokstaven blir knepigt. De uttalade h väldigt likt s, så jag berättade hur man säger, ungefär som när man säger sshhh till någon när man vill den ska vara silent, men med e innan. Så ejdsh istället för ehs. Barnen skulle sen skriva några meningar på engelska. Jag hjälpte läraren att rätta de. Känns underligt att vara i lärarrollen. Jag? rätta uppgifter? Okej, varför inte :) 


Ingången till skolan, en gallerdörr. 
Ingångarna till klassrummen. 
Här går Anne med en av lärarna på skolan. 

Sen åkte jag till klubben, åt lunch med Tove och fick huvudmassage i en timme, härligt. Sen pratade jag ett tag med Karin, übertrevlig tjej som bott här i ett år med sin pojkvän som jobbar för H&M. Tyvärr flyttar de till Shanghai om två veckor.
Mina känslor i Bangladesh har varit upp-och ner (det är de väl vart man än är). Idag var det väldigt upp! Det var en bra dag idag. Tack vare alla människor jag träffar. 


Imorgon kväll är det fest på Nordiska klubben! Ska bli skoj! 
Kram!

2 kommentarer: