13 oktober 2011

Mymensingh [majmensing]

Innan mötet gav en av lärarna mig och Anna blommor, skakade våra händer och tog en bild med en mobilkamera, som om vi hade vunnit ett pris. Men vi fick det som ett tack för att vi hade kommit dit. Det kändes himla märkligt. För de är det världens grej att vi kommer dit, något de är stolta över. 
Nåväl. Resan dit var väldigt vacker och jag är SÅ tacksam för att jag fick se landsbygden i Bangladesh.

 Risfält. Vi såg även bomullsbuskar men de fick jag tyvärr ingen bild på.
Kossor, de är inte heliga här i Bangladesh, antar att det är en hindu kindathing. 
Men i förrgår såg jag faktiskt en kossa mitt på gatan, ingen som hade flyttat på den inte.

Jag tänkte under resan: wow, här sitter jag med två personer från FN som ska på uppdrag mitt ute i ingenstans i Bangladesh. Hur hände detta? Om jag ska försöka svara på den frågan blir nog svaret: bra kontakter (Wanda) och nyfikenhet (från min sida).
I bilen satt Anna, som jag bor hos, barnmorska, samt hennes kollega som är läkare, hennes chaufför och så jag. 

Vi var på ett möte med 18 barnmorskeelever. Jag kände tamejtusan igen mig i deras ansiktsuttryck. Nyfikenhet, oförståelse och lite nervositet när det pratades om barnmorskeyrket och "deliveries". 

Ett kriterie för att bli legitimerad barnmorska i Bangladesh är att förlösa 20 barn. 
I Sverige är det 100 förlossningar som krävs. 
Bangladesh har haft barnmorskor i sex månader.
Sverige har haft barnmorskor i 300 år.
Barnmorskeyrkets status i Bangladesh är lika med noll. 
I Sverige är den betydligt bättre.

Anna och hennes kollega höll det här mötet för att se hur utbildningen går. 
Följs kriterierna? Hur många har närvarat vid tillräckligt många födslar? Behöver de något mer till övningsrummen? Håller plastbebisarna som de tränar med? De behövde en ny livräddningsbebisdocka att träna hjärt-lungräddning på. I övningsrummet fanns även det plastmoderkakor- och navelsträngar för träning av förlossningar.

Vid ingången på skolan satt denna bilden.
"An ideal nurse:
Head- full of knowlegde and nursing skills
Eyes- to say I care
Ears- Alert and listening
Heart- warm with human empathy
Mouth- to smile for human
Hands- to soothe & comfort 
Feet- Quick to answer calls" 
Lite cheesy för min smak. Men fin tanke.

Här är barnmorskestudenterna. 


Det var kul att se Anna på arbetstid, fast det inte var en vanlig på jobbet. Också väldigt kul och intressant att se hur FN/UNFPA jobbar. 
Om jag vill bli barnmorska och arbeta för FN någon dag i framtiden? Herregud, varför inte?

Det var den dagen!
Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar