26 september 2011

Stockholm/Dhaka


Jag är lite sjuk i magen idag och orkar inte riktigt redigera detta inlägg mycket bättre. Det handlar om en grej som jag tycker är ganska så intressant.  
Några av lärarna på slumskolan i Badda har tillsammans med några lärare på en grundskola i Sverige gjort en fotoutställning som heter Stockholm/Dhaka. Fotona visade några 14-åringar på en skola i Sverige och några 14-åringar på slumskolan i Badda. Två bilder på varje ungdom. En seriös och en med en rolig min. Tove berättade att ungdomarna i Sverige hade lättare att göra en rolig min. Ungdomarna i Dhaka ska helst vara så prydliga och duktiga som möjligt, generellt sett. I utställningen ingick också en del om ungdomarnas framtidsplaner. Lärarna frågade ungdomarna vad de vill bli när de blir stora. De flesta 14-åringarna i Dhaka vill bli ”doctor”. De flesta ungdomarna i Stockholm vill ”ha kul”. Det jag vill säga (och typ retoriskt fråga) är:

·         Har svenska ungdomars ansvarskänsla blivit bortcurlade att de inte vill eller kan kämpa för att bli något? Vet de inte hur de ska göra?
·         Eller är det bra att de svenska ungdomarna bara vill ha roligt? En skön och avslappnad attityd till livet? Ett ansvar för sitt eget välbefinnande?
·         Kanske ungdomarna i Dhaka också bara vill ”ha kul!” i framtiden men känner att de måste ge ett seriöst svar?

Vad säger ni? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar