21 september 2011

Qvinnorna


Kvinnorna här går mest klädda i salwar kameez (tyvärr har jag ingen egen bild på nån kvinna klädd i det här, hittills) - en dräkt som består av lösa byxor, en lång tunika över och en sjal runt halsen som hänger lågt så att det täcker brösten liksom och sen slängd över axlarna. Tror att salwar är tunikan och kameez är byxorna. Kvinnorna ska täcka så mycket som möjligt av sina former. Dom har alla möjliga olika färger på kläderna! Knallrosa eller knallgult till exempel. Mycket mönster.  Kanske lite som glittrar i mönstret i tyget. Alla kombinationer finns. Och dom matchar ofta sjalen med byxorna, så dom är i samma färg/mönster och tunikan är en färg för sig. Väldigt vackert och verkligen inte alls som hemma. Dom är ju muslimer här men inte så konservativa. De flesta av männen har till exempel inte skägg och jag har bara sett ett fåtal kvinnor i burka eller som täcker huvudet på något sätt. Men att täcka håret/huvudet är i och för sig en fråga om kultur och inte religion. 
Jag köpte som sagt tyg för att sy upp en egen salwar kameez. Skräddaren har tyget just nu och jag får den plus en klänning som jag också köpte tyg till, imorgon. Det kommer kosta 140 kronor. 
Kram på er!


1 kommentar:

  1. http://www.google.se/search?um=1&hl=sv&rlz=1R2ADBF_sv&biw=1280&bih=769&tbm=isch&sa=1&q=salwar+kameez+online&btnG=S%C3%B6k
    Bilder!!!!
    Kram m

    SvaraRadera