7 november 2011

Jorden runt

Som ni ser har jag bytat namn på bloggen. Nu har jag ju faktiskt bestämt mig för att åka jorden runt. 
Sara och jag åker till Thailand i tre veckor på tisdag. Vi ska paradisa (ett nytt verb som betyder att man lever livet i paradiset...) Sedan bär det av hemåt för hennes del och Canada för min egen del. I Canada blir första stopp Vancouver i ungefär tre dagar, sen Victoria och hälsar på kusiner jag inte träffat på tretton år, samt kusinbarn och faster Lotte, såklart. Sedan tar jag båten från Victoria till Seattle i Usa. Till Canada åker jag över Stilla Havet i tio timmar. Huuu, jag gillar inte att flyga över hav! 


Vi hade världens mysigaste middag hemma ikväll. Det var Anna, grann-Anna, Erik, Sara, Saras syster Jenny och Jennys man Olle och lille Milo, deras son. Vi beställde indisk mat från Khazana, som är min nya förälskelse. Skulle kunna leva på naan-bröd och dahl och chicken tika masala. Efterrätt blev fruktsallad och Schweizernöt-choklad från marabou. Gott! 
Under middagen blev det många intressanta diskussioner om hopplösheten och möjligheterna i Bangladesh/Dhaka.


Mer uppdateringar: 

  • Min hennamålning har bleknat rejält
  • Jag hade norskorna över på middag i onsdags, var redigt mysigt. Imorgon blir sista dagen med dom men jag har lovat att hälsa på de i Trondheim.
  • Två julklappar inhandlades idag.



Imorgon är det Eid al-adha. Muslimsk högtid. Morgonen börjar med en stund i moskéerna. I flera dagar nu har det varit ko/get/kamel-marknad runt om i Dhaka. Folk köper ett djur som de ska slakta imorgon, hugga av halsen på, efter stunden i moskéen. 


Korna på gatorna är smyckade med lite glitterhalsband, ungefär som en julgran. Marknaden är också som en julgransmarknad. Man vill få den finaste och fylligaste för det bästa priset. 


En kamel kan kosta upp till 230 000 USD. Helt galet! En och en halv miljon svenska kronor... Kamelerna säljs givetvis bara till de rika bengalerna. Och om bengaler är rika, är de svinrika... En ko kostar ungefär 35 000 - 40 000 taka. Tre till fyra tusen kronor. De säljs till medelklassen.


Utanför mitt fönster har jag hört kor mua och getter bäa i ett par dagar. Och så tänker jag, jaha imorgon kommer deras halsar vara avskurna, kropparna uppstyckade. En tredjedel av köttet går till fattiga man inte känner, en tredjedel till fattiga man känner och den sista tredjedelen till sin egen familj. 


Jag har verkligen ingen aning om hur jag kommer reagera på detta. Återkommer imorgon. 
God natt!

1 kommentar:

  1. Eid al-adha. Stackars djur. Känner att jag måste lära mig mer om religion. Kan inte förstå att djur ska lida för att vi har olika trosuppfattningar. Islam har de fem plikterna-(ingen talar om offer).
    Trosbekänelse; gud,
    Bönen; fem ggr till Mecka,
    Allmosan; hjälp din nästa som har behov,
    Ramadan, fastan,
    Pilgrimsfärden till Mekka är den femte.
    Hur kom djurens in där?

    SvaraRadera